50 jaar geleden kampioenschap VEVO 1

20 maart 2021 20:30

Het is 21 maart 2021 precies 50 jaar geleden dat VEVO kampioen werd van de Zondag 3e Klasse A Afdeling Zwolle.

Zondag 21 maart 1971 is een bijzondere datum in de geschiedenis van VEVO.

Toen werd na een beslissingswedstrijd in Dalfsen tegen Scheerwolde het kampioenschap behaald in de 3e klasse A

Zondag afdeling Zwolle. Na 90 minuten stond het nog 0-0, maar in de verlenging scoorde Gerrit van Oene de beslissende treffer en bezorgde zo VEVO de 1-0 overwinning.

Het seizoen 1970/1971 was een seizoen waarin VEVO 1 met een relatief jong elftal aan de competitie begon.

Het seizoen ervoor was zeer teleurstellend verlopen; met slechts 2 overwinningen en voor de rest 16 nederlagen

en een doelsaldo van 13 voor en 65 tegen was degradatie uit de 2e klasse een feit.

Jan Bijsterbosch uit Hattem werd als trainer aangesteld en een aantal spelers uit het succesvolle B- elftal werden toegevoegd aan de selectie voor het eerste elftal.

Daarnaast kwam Gerrit van Oene, die verkering had met Finie de dochter van elftalcommissielid Jo Zernitz, over van WHC uit Wezep. In die tijd bepaalde niet de trainer maar een elftalcommissie de opstelling.

De competitie bestond uit 10 clubs, waardoor er slechts 18 competitiewedstrijden waren.

Er waren een aantal opmerkelijke tegenstanders. Een tweetal lagere seniorenelftallen: Vollenhove 2 en KHC 3.

Daarnaast Rohda Balkbrug. Dat was een team van spelers die gevangen zaten in Veldzicht Avereest.

Bij uitwedstrijden van hen kwamen ze in een aantal busjes van de gevangenis al omgekleed aan en op de 4 hoeken van het veld stonden dan bewakers om te voorkomen dat ze ontsnapten. Na de wedstrijd meteen het trainingspak weer aan en in de busjes richting Veldzicht.

Ook The Swallow uit Steenwijkerwold zat in de competitie. Deze club is in 1973 gefuseerd met BWS tot het huidige Steenwijkerwold. Vooral de uitwedstrijd was mede door het fanatieke publiek van hen een belevenis.

De overige teams waren: ÀSVD, Kuinre, Blankenham, Scheerwolde, Noord Veluwe Boys.

De eerste wedstrijd uit tegen Vollenhove 2 leverde een 7-2 overwinning op. De volgende 4 wedstrijden werden ook gewonnen, sommige met monsterscores 12-2 tegen Rohda B en 10-3 tegen KHC 3. Uit tegen Scheerwolde het eerste puntverlies (3-3) Ook bij The Swallow uit was er puntverlies (1-1)

OP 1 november 1970 was de meest bizarre wedstrijd van het seizoen. Er stond een uitwedstrijd op het programma tegen Kuinre in de NOP polder. Het waaide verschrikkelijk hard en het veld van Kuinre was/is op een open vlakte dicht bij de haven. De wind stond in het langs over het veld. Aanvoerder Wim de Graaf won de toss en mocht kiezen. Hij koos voor eerst tegen de wind in. Achteraf niet zo’n goede keus. De voorwaartsen van Kuinre schoten uit alle standen en met de storm mee vlogen er voor rust al 6 ballen in het doel dat verdedigd werd door Wim Eilander. De VEVO-spelers waren met de rust al uitgeput van het tegen de wind in boksen. Na rust redde Wim van Bessen de eer, maar aangezien Kuinre ook nog een keer scoorde, werd de einduitslag 7-1. Een koploper onwaardig!

VEVO herstelde zich in de volgende wedstrijd door Vollenhove opnieuw met 7-2 te verslaan.

Noord Veluwe Boys bracht VEVO de eerste thuisnederlaag toe (1-2).

Na nog 2 gelijke spelen; thuis tegen Scheerwolde 0-0 en uit tegen ASVD 1-1 was het winterstop.

Toen zaten er al 16 van de 18 wedstrijden op en stond VEVO samen met Scheerwolde aan kop met beiden 24 punten. Toen kreeg je voor een overwinning 2 punten.

21 maart 1971 die succesvol verliep.

Vaste doelman Wim Eilander was geblesseerd, maar Jan Littink verving hen verdienstelijk.

Opstelling:

Jan Littink

Jan de Graaf  -        Wim de Graaf  -        Dieks ten Hove

Kees Dokter       -      Roef van Gelder

Ferdinand Draaijer   - Jan Dokter

Joop Zernitz        -Gerrit van Oene  -    Wim van Bessen

Wissels: Jan Dijkamp en Teun Hogeboom

Geblesseerd: Wim Eilander, Jan van Egteren, Teun de Haan

Trainer: Jan Bijsterbosch

VEVO speelde in het toen gebruikelijke stopperspil systeem.  In dit systeem werd de centrale middenvelder (spil genoemd) een linie naar achteren gezet (stopperspil genoemd). Hierbij ontstond het 3-2-5 systeem, ook wel het WM-systeem genoemd. De rechts- en linksbinnen stonden dan iets teruggetrokken en speelden tegen de "kanthalfs" (rechter- en linkermiddenvelder). Je kunt het ook als 3-2-2-3 omschrijven. Op deze manier stond iedereen recht tegenover een directe tegenstander.

Stopperspil.jpg

Na een spannende wedstrijd trok VEVO uiteindelijk aan het langste eind.

Met de beslissingswedstrijd mee scoorde VEVO 74x (gemiddeld bijna 4 per wedstrijd)

Gerrit van Oene was met 36 treffers topscorer.

Het seizoen eindige helemaal succesvol doordat VEVO ook de beker won van de 3e en 4e klassen afd. Zwolle.

Na in de halve finale opnieuw Scheerwolde met 1-0 verslagen te hebben, werd in de finale Hoonhorst 2 met 4-1 op zij gezet.

wvb

vevo_kamp_7071.jpg

Staand achterste rij: Freddy van de Beek, Gerrit Groot Roessink, Jaap Draaijer, Steven van Marle, Willem van Werven

Staand middelste rij: Jan Bijsterbosch, Ap Broekhuis, Roef van Gelder, Jo Zernitz, Wim de Graaf, Ferdinand Draaijer,